A GFK LHS Healthcare felmérésből kiderült, hogy az orvosok szerint a betegek türelmetlenek és bizalmatlanok. Az orvosok így látják a betegeket. A GFK piackutatója szerint „a páciensek egyre inkább fogyasztónak érzik magukat és túlzóak az elvárásaik”.
Álljunk itt meg egy pillanatra. Mi is itt a probléma? Gond, hogy a páciens fogyasztónak érzi magát? Gond, hogy a beteg meg akar gyógyulni és elvárja az orvostól, hogy ne csak a tüneteket szüntesse meg, hanem a betegség kiváltó okát is kezelje? - Mi más lehetne a túlzó elvárás az orvosokkal szemben?
A társadalom egy része és egyre nagyobb része kezd tudatosabb fogyasztóvá válni. Berényi Konrád nemrég arról írt, hogy a fogyasztók egy részét már nem lehet „hülyének nézni”.
Ebben igaza van. Ha valaki tudatos fogyasztó, akkor ő minden élethelyzetben tudatos fogyasztó marad: nemcsak a szupermarketben, az autóvásárláskor vagy egy szolgáltatás megrendelésekor, hanem az orvosi rendelőben is tudatos az a fránya páciens. Olyannyira tudatos, hogy szeretné megtudni mit is mond igazából az orvos, meg akarja ismerni betegségének jellemzőit, hátterét és gyógyulásának lehetséges alternatíváit. A kutató szerint: „a betegek olyan bizalmatlanok, hogy sok esetben az interneten néznek utána az orvos által elmondottaknak…”.
Nem gondolom, hogy e mögött a tendencia mögött elsősorban a bizalmatlanság állna, sokkal inkább az a fajta tudatosság, amelyet a fogyasztóvédők, a kormányzat és a civil szervezetek is kommunikálnak és elvárnak az embertől. A tudatosság jó dolog, még ha bizonyos helyzetekben kényelmetlen is egyes szakmák képviselői számára.
Ha azonban mégiscsak bizalmatlanság van az orvos és betege között, akkor a bajt nem feltétlenül a páciensnél kell keresni - még ha hivatalosan ő is a beteg. Minden bizonnyal nehéz feldolgoznia egy szakmának, ha már nem feltétel nélkül fogadják el minden szavát. Ha a páciens kérdéseket tesz fel, és kérdéseire választ vár és keres. Ha már nem vesz be minden gyógyszert, amit az orvos felír. El kell fogadnia az orvosoknak és más szakmai képviselőinek is, hogy a cím és a rang már nem elég ahhoz, hogy az egyén bízzon önökben. A bizalmat ki kell érdemelni.
És igen, ez a mi szakmánkra is vonatkozik. A megbízók egyre tudatosabbak, okosabbak és válogatósabbak. A piackutatás már régen nem egy „megfoghatatlan eszköz” számunkra, hanem egy olyan alkalmazott tudomány, ahol hozzáértést, szakértelmet, megbízhatóságot és precizitást várunk el piackutató partnereinktől. Akik így dolgoznak, azok nem érzik, hogy bizalmatlanok vagyunk; akik nem… hát ott mi is bizalmatlanok, türelmetlenek, agresszívek, tehát tudatos (?) vásárlók vagyunk. Olyanok akik, ha kell, az interneten keresik meg a számunkra legjobb alternatívákat.