Tavaly elindult egy új konferencia, amelyet sorozatnak ígértek. Hát sorozatnak nagyon rövid volt, mindössze 1 részt ért meg. Ez is a gazdasági válság számlájára írható. Igaz ennek hiánya nem okoz olyan népgazdasági problémákat, mint az elbocsájtások, az infláció vagy a körülöttünk lebegő államcsőd, azonban mégiscsak jelzésértékű az egész szakma számára.
Hibás döntés volt a konferencia elhalasztása, ugyanis, ahogy az előző írásomban jeleztem, szerintem egyre nagyobb igény lesz a vállalatok részéről az online kutatásokra, ugyanis minden normális vállalat - mint ahogy mi is – csökkenteni akarjuk a piackutatási költségeket vagy pozitívan fogalmazva: növelni akarjuk ugyanakkora költség mellett a kutatások számát. Az internetes penetráció szintje a TNS-NRC InterBus kutatása szerint 46%, míg egyes célcsoportok esetében már bőven 60% felett van. Ez azt jelenti, hogy egyre több olyan kutatási célcsoport van, ahol a telefonos kutatásokat le lehet cserélni az olcsóbb és gyorsabb online kutatásokra.
Ami miatt mégsem térünk át automatikusan az online kutatásra annak oka a tudás hiány. Keveset tudunk az online kutatásokról. Keveset tudunk arról, hogy pontosan milyen célcsoportok esetében használható. Keveset tudunk az adatbiztonságról, a mintavételről és a lekérdezésről és keveset tudunk a válaszadók ellenőrzéséről. Keveset tudunk a reprezentativitás biztosításáról és a használt súlyozó adatokról. Keveset tudunk az online kutatási panelekről. Keveset tudunk az online kutatási szakemberekről. Ha valaki ilyen keveset tud az online kutatásokról, akkor érthető, hogy inkább a már jól ismert kutatási módszereket választja. Minek kockáztasson feleslegesen.
Kollégám, aki tavaly ott volt a konferencián, hasznosnak ítélte a konferencia legtöbb előadását. Volt néhány, ahogy ő nevezte „bullshit önfényező, töketlen” prezentáció, de a legtöbb előadás mégiscsak arról szólt, hogy hogyan és kiket lehet online kutatni. Azóta eltelt egy év és látható, hogy nemzetközi piackutató cégek hazai leányai sem rejtegetik előlünk az online módszereket, sőt egyre többször ajánlják. Most igazán jól jött volna az OK2007 következő szériája, ott könnyen átlátható lett volna 1 napban, hogy kiktől érdemes online kutatást rendelni. Ennek hiányában most hívhatjuk meg a kutató cégeket egyesével, hogy megismerjük: KI MIT TUD. Ez így nem OK. OK?