2009-ben alapjaiban nem változik a hazai vállalatok piackutatásra fordított költése. Igaz, hogy ez csak egy szavazás, és mint minden szavazás nem reprezentatív senkire, tehát az eredmények sem tekinthetők megbízhatónak, de a szavazók 50%-a úgy gondolta, hogy a vállalatok kicsit kevesebbet, 40%-a, hogy nagyjából ugyanannyit költenek, mint 2008-ban, míg 10% szerint sokkal többet költenek piackutatásra a hazai vállalatok.
Amennyiben igazuk van a szavazóknak nehéz év vár a hazai piackutató vállalatokra, hiszen még ha nem is csökken a piackutatásra költött összeg, akkor is nehezebb gazdasági és adózási körülmények között kell helyt állniuk ezen a kicsi piacon.
Szerintem:
Szerintem a legnehezebb dolguk az 5-10 fős, illetve 30-40 fős, alapvetően hagyományos módszereket kínáló piackutató cégeknek lesz, míg a sok ügyféllel rendelkező, milliárdos árbevétel feletti piackutató ügynökségek, illetve a kutatás, innovatív és költséghatékony módszereit kínáló piackutatóknak (pl. online is kutatóknak), ha nem is lesz könnyű, de mindenképpen jobb esélyekkel vágnak neki a 2009-es esztendőnek.
A költséghatékony piackutatás címszó alatt, azok a vállalatok járnak el jól, akik újragondolják piackutatási megrendeléseiket és megvizsgálják, hogy a kutatási költésük hol pazarló, melyik kutatásaikat tudják összevonni, illetve milyen módszerek alkalmazásával csökkenthetők a kutatási költségek.
Azt gondolom, hogy ebben az évben a vállalatok egyre nagyobb figyelmet fordítanak majd az online lekérdezések, a műszeres mérési módszerek, illetve a kvalitatív kutatások felé. Egyre többen gondolkodnak el azon, hogy a tracking kutatásaikat, hogy tudnánk olcsóbbá tenni, és talán ezért is egyre jobban elterjednek a hibrid kutatási módszerek, ahol a személyes, telefonos adatfelvételi módszereket az online kutatással kombinálják.
A hazai háztartások vezetékes telefonos ellátottsága tovább csökken, jelenleg 61,51%, amely még önmagában talán nem is lenne olyan veszélyes, ha nem párosulna egyfajta demográfiai torzulással, amelyben a vidéki, idősebb generáció felül-, míg a fiatalabbak alul reprezentáltak. Ez mindenképpen egyre nagyobb adatfelvételi és módszertani kihívások elé állítja a piackutatókat.
Nagy valószínűséggel továbbra is csökken a nagy lakossági lekérdezések aránya, és a vállalatok egyre többször reprezentatív célcsoport kutatások segítségével keresik kérdéseikre a válaszokat. Egyre több értékesítést támogató, illetve az éppen adott problémára, kérdésre választ adó, gyors kutatás várható 2009-ben.
Azok a döntéshozók, akik megértik, hogy a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben nincs helyük és idejük a saját döntéseikkel kísérletezni, mert egy rossz döntés az egész céget bedöntheti, egyre inkább piackutatási adatokra, tényekre támaszkodva hozzák meg döntéseiket. Az jósolom, hogy a kutató cégeket ezek a fellelős döntéshozók egyre többször már a termék, szolgáltatás bevezetése előtt (és nem utána) fogják bevonni a közös munkában, ezzel is sok-sok milliót megspórolva cégüknek.
Sok sikert 2009-re!