A terminal.hu hírei között találtam egy érdekes írást arról, hogy "a szövegbányász szoftverek alkalmasint hasznosabb információkat hoznak felszínre a vállalatok számára, mint a direkt piackutatások."
Szerencsére erről szó sincsen. A szövegbányász szoftverek által kiadott eredmények kiegészítik, mélyíthetik, de nem helyettesíthetik a hagyományos direkt kutatási módszereket. Azonban mint az etnográfiai jegyzetemben is írtam, a piackutatóknak a hagyományos nehézfegyverzetük mellé egyre több kiegészítő módszert is alkalmazniuk kell azért, hogy megvalósuljon a "consumer insight", hogy ne csak a fogyasztókat lássuk, hanem a fogyasztók szemével lássunk.
Az internet, mint médium az adatok igazi tárházát kínálja - a szövegbányász szoftverek segítségével - a kutatók és megrendelőik számára. A kutató számára, aki nélkül a szoftver csak egy kalap 0101100.
Az adatbányász szoftver egy buta, tudatlan rendszer, amelyet a piackutató szakember tanít meg feladatára. A szoftver nem tudja kiválasztani az elemzési egységet, nem tudja az elvont fogalmakat meghatározni (konceptualizálni), nem tudja a konkrét eljárásokat meghatározni (operacionalizálni), nem tudja egyes szavakat értelmezni, csoportosítani, értékelni stb… A szoftver megkönnyíti a munkát, nélküle nem lehetne feldolgozni ezt a rengeteg információt, amelyet azonban a kutatóknak kell csoportosítania, értelmeznie és a következtetések levonása után prezentálnia a megrendelőnek.
Ezek a szoftverek hasznos segítői a kutatóknak, azonban semmiképpen sem kiváltói a hagyományos kvantitatív és kvalitatív piackutatási módszereknek. Aki ezt gondolja, az nem ismeri a különböző piackutatási módszerek jellemzőit, előnyeit, hátrányait. Aki ezt gondolja, az nem is piackutató.