Keltető

Mező

Minden, ami marketingkutatás, piackutatás, közvélemény kutatás, online kutatás, személyes és telefonos adatfelvétel.

Marketing és kutatás mindenkinek: piackutatóknak, marketingeseknek, tanároknak és diákoknak egyaránt hírek, elemzések, marketingadatok és videók egy helyen összegyűjtve.

Botrányos sajtómegjelenés

2009.01.14. 08:06 :: Field Castro

Amióta hetente összegyűjtöm a piackutatási eredményeket bemutató sajtóközleményeket, egyre inkább úgy érzem, hogy az újságírók nincsenek tisztában azzal, hogy milyen botrányosan jelenítik meg a piackutató cégek kutatási eredményeit.


Tíz esetből kilencszer nem tudni, hogy a sajtóban leközölt piackutatási eredmény:
   • mikor készült
   • hány fős a kutatás
   • milyen módszerrel történt a megkérdezés
   • kiket reprezentálnak a közölt eredmények

 

 

Az egy eset, aki viszont minden fontos adatot leközölt a kutatásról a HVG online volt. Talán ez sem véletlen.

Az újságírók ilyenkor lényegében saját honlapjuk hitelességét rombolják, hiszen az olvasó nem tudja pontosan, hogy kikre is igaz az a hír, amit éppen olvas. Ez nagyjából olyan lenne, mintha egy újságcikkben a következőket írná az újságíró:

"Egy elnök ellen valakik valamit megkíséreltek, és talán sikerült is nekik"
 

Ugye milyen furcsa lenne egy ilyen hír?
 

A piackutatási eredmények csak akkor érnek valamit, attól hitelesek, megbízhatóak, ha nemcsak a kutatás készítőjét tüntetitek fel a cikkben, hanem azt is, hogy mikor, hány fő megkérdezésével, milyen módszerrel történt a felmérés, és ami a legfontosabb, melyik célcsoportot reprezentálják a kutatás eredményei. Nem mindegy, hogy egy 2000 fős, internetezőkre reprezentatív kutatás eredményeit olvasom vagy éppen egy 1000 fős, a teljes lakosságra reprezentatív kutatás adatait látom magam előtt. A kutató cégek honlapjait felkeresve látható, hogy a piackutató ügynökségek saját sajtóközleményeikben feltüntetik ezeket az információkat is, de miért kell nekem ezért elmennem arról a honlapról, ahol éppen olvasom a sajtóhírt a piackutató cég honlapjára. Miért nem teszik az online újságok komfortosabbá számomra a hírolvasást? 

(Ez nem egy költői kérdés, a válaszokat a kommentbe várom)
 

A piackutatás olyan, mint az újságírás: precíz, tényeken alapuló mondatokat kell megírni. Hitelesnek kell lenni! Ha ezt teszitek, növelitek a bizalmat saját honlapotok iránt, ahol minden fontos adat megtalálható lesz az adott piackutatási eredményeket bemutató cikknél, de ha valamiért mégsem akarjátok odaírni, akkor legalább linkeljétek be a kutató cég honlapján található eredeti sajtóközleményt, hogy az olvasótok könnyen megtalálja az értelmezést segítő, az eredményeket validáló információkat.


Már csak ezért is jobban tudnám szeretni az online médiát.

 

4 komment

Címkék: vélemény

A bejegyzés trackback címe:

https://kutatas.blog.hu/api/trackback/id/tr52875822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Klenovszki 2009.01.14. 15:43:52

Szerintem is az lenne a minimum, hogy odaírják a kutatás paramétereit, és az lenne csak az igazán korrekt ha a kutató cég honlapját forrásként megjelölnék.

Rabbit · http://rabbitblog.hu 2009.01.14. 19:54:12

Valószínűleg nem te vagy a célcsoport, az "átlag embernek" pedig ez - szvsz - fel sem tűnik. Ezen felül valószínűleg magának az újságírónak sincs fogalma még a piackutatás alapjairól sem. Saját területemről is fájó sületlenségekkel szoktam találkozni.

Klenovszki 2009.01.15. 13:14:56

A baj, hogy a piackutatási hírek többsége szakmai oldalakon jelenik meg. Ha pedig szakmai az oldal, akkor szerintem úgy lenne egész a hír vagy a sajtóközlemény, hogy ott vannak a kutatás paraméterei. Ez az apróság is sokkal hitelesebbé teszi hírt leközlő online újságot. Precizitás, pontosság, hitelesség.

Field Castro · http://kutatas.blog.hu 2009.01.18. 22:41:51

Azt gondolom, hogy mind az újságírók, mind a piackutatók érdeke az, hogy egy szakmai hír úgy jelenjen meg, ahogy annak meg kell jelennie. Lehet, hogy az újságírókat segíteni kellene abban a piackutatóknak, hogy miként kell publikálni a kutatási eredményeket.