Keltető

Mező

Minden, ami marketingkutatás, piackutatás, közvélemény kutatás, online kutatás, személyes és telefonos adatfelvétel.

Marketing és kutatás mindenkinek: piackutatóknak, marketingeseknek, tanároknak és diákoknak egyaránt hírek, elemzések, marketingadatok és videók egy helyen összegyűjtve.

Ha egyszer a nyúl viszi a puskát

2008.12.15. 09:10 :: Field Castro

Ha egyszer a nyúl viszi a puskát, akkor vége lesz a piackutatói világnak. Ha egyszer a piackutató cégek elveszítik igazi fegyverüket: a lekérdezési csatornákat, akkor egyre többször jut majd eszébe az ügyfeleknek, hogy nincs is már a piackutatókra szükség, hiszen a „nem piackutatók” jóval olcsóbban kérdezik meg a válaszadókat. Ha egyszer eszükbe jut a marketingesnek, hogy az ő asszisztensük is vakítóan jó excel ábrákat tud készíteni, és a „nem piackutatók” negyed áron embereket tudnak megkérdezni, akkor nem fognak piackutató ügynökségeket megbízni piackutatással. Ha egyszer az így gondolkodók kritikus tömege meglesz, akkor már nem lesz szükség igazi piackutató ügynökségekre.

 
Hát ezen kellene változtatni a piackutatási szakmának. Nem kellene hagyni, hogy a nyulak a piackutatók fegyvereivel rohangáljanak. Nem kellene szó nélkül hagyni, hogy a csak adatfelvétellel foglalkozó cégek is piackutatónak hívja magukat. Nem kellene hagyni, hogy a "nem piackutatók" senkire és semmire sem reprezentatív adatokat piackutatásként adjanak el. Nem kellene hagyni, hogy az ügyfelek mindazt elhiggyék, hogy negyed áron is lehet minőségi piackutatást végezni (vannak akik nem hagyják). És nem kellene hagyni, hogy az ügyfelek azt higgyék, hogy a piackutatás egyenlő az adatfelvétellel és a prezentációk készítésével, amelyet bárki el tud készíteni számukra.  
 
 
A lejtőn már régen elindultatok lefelé és ne higgyétek azt, hogy ennél már nem lehet lejjebb csúszni a céges tárgyalási ranglétrán. A magyarországi hőskorban a piackutató szakemberek még a cégvezetők munkáját segítették és velük tárgyaltak, majd lassan átkerültek a marketing vezetőkhöz, amely még nem lenne baj, ha onnan nem csúsztak volna oda, ahol már a marketing asszisztencia dönti el, hogy kivel is végzi a piackutatást, de nehogy azt higgyétek, hogy innen már nincs lejjebb. Hát van. Amikor a csap, a monitor, a papír és toner szállítók között találjátok majd magatokat, ahol a beszállításért felelős vezető, a megrendelni kívánt 1000 kg piackutatáshoz, egy online aukciós piactéren versenyeztetve választja ki a nyertest, hát majd akkor, de akkor lesztek, leszünk igazán, de igazán lenn.
 
Neki már hiába próbáljátok majd bebizonyítani, hogy a piackutatás mögött tudomány áll, hogy a piackutatóknak etikusnak kell lennie, hogy nem mindegy az, hogy milyen módszerrel, milyen mintavételi technikákkal kérdezzük meg az embereket, hogy a válaszadókat nem kilóra adják és a statisztika nem egy kipipálandó rublika az ajánlati űrlapon.
 
Ha egyszer a nyúl viszi a puskát: ahol a moderátorok csak, mint külsősök dolgoznak, a kérdezőbiztosok összefogva adatfelvételre szakosodott cégeket alapítanak, a telefonos adatfelvételek már csak értékesítésre (nem piackutatásra) szakosodott call-centerekben valósulnak meg, amikor az online paneleket nem piackutató cégek menedzselik és presztízsetek a béka segge alatt van, akkor nagyon könnyen eljöhet az az idő, hogy az ügyfelek nem érzik annak szükségességét, hogy piackutató ügynökségeket bízzanak meg kérdéseik megválaszolására.  
 
Nektek, piackutatóknak most kellene sokat, de nagyon sokat dolgoznotok azért, hogy egy évtized múlva nehogy egy nyílt piactéren, egy árversenyben kelljen a puskáitok nélkül a "halálba menetelnetek".

2 komment

Címkék: jövő vélemény piackutatás adatfelvétel

A bejegyzés trackback címe:

https://kutatas.blog.hu/api/trackback/id/tr47819679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2008.12.15. 12:04:37

A tendencia szerintem megállíthatatlan. Amíg az adatfelvétel kizárólag hagyományos úton zajlott, addig viszonylag védett volt ez a piac, nem tudott bárki belépni. Kérdezőbiztosi hálózat nélkül semmire nem ment ugyanis. Korlátozottabb volt a speciális szoftverekhez, illetve magához az adatfeldolgozáshoz szükséges hardverekhez a hozzáférés, hogy a know-how-ról ne is beszéljünk. Ez már a múlt. Az internet és az online adatfelvétel terjedésével ledőltek nagyrészt a korlátok, gyakorlatilag elhatározás (és egyelőre még kellő pénz) kérdése, hogy egy új szereplő mikor jelenik meg. Nemsokára a pénz sem fog korlátot jelenteni, mert meg fognak jelenni a panelbrókerek, akiktől bérelni lehet panelt akár egy projecthez is. A szoftvert is ők biztosítják. Ebben a modellben piackutató nem játszik. Megrendelő és panelbróker kapcsolata lesz. És jelentős árcsökkenés, a kieső kutatócégek profitját részben megosztják majd a megrendelőkkel. Ingyenebéd persze nincs, az új modell ára a kutatások romló minősége, de szerintem ezt az árat a megbízók jelentős része kész lesz megfizetni. Ebből a szempontból a legnagyobb veszély szerintem a technológiai (IT) cégek irányából fenyeget. Google és társai. Én a nagy kutatóintézetek helyében nagyon óvatos lennék, mikor együttműködés kerül szóba IT cégekkel. Nehogy kannibalizmus legyen a vége.
Alapvetően pesszimista vagyok ezzel kapcsolatban, ahogy pl. a hirdetési piacot letarolta a Google, úgy rá fogja tenni a mancsát az egyéb üzletekre is. Idő kérdése csak.

Field Castro · http://kutatas.blog.hu 2008.12.15. 21:34:09

Szerintem nem lehetetlen a megállítása, de az biztos, hogy a piackutatási szakma nagy összefogására, az ügyfelek edukációjára lenne szükség. A mi cégünknél még nem keverjük össze a kóklert a piackutatóval, de néhány cégnél sajnos csak az árat nézik és eszükbe sem jut, hogy ennyi pénzért nem lehet minőségi munkát csinálni.

Én hiszek az edukációban és a szakmai szövetségekben. Azt hiszem, hogy a piackutatóknak össze kellene fogni és valami olyan ártáblával (lásd a belinkelt példát) segíteni a kevés kutatási ismeretekkel rendelkező ügyfeleket, hogy hol kezdődik a gagyi és hol lehet még megfelelő minőséget kapni.