Keltető

Mező

Minden, ami marketingkutatás, piackutatás, közvélemény kutatás, online kutatás, személyes és telefonos adatfelvétel.

Marketing és kutatás mindenkinek: piackutatóknak, marketingeseknek, tanároknak és diákoknak egyaránt hírek, elemzések, marketingadatok és videók egy helyen összegyűjtve.

GFK – MEDIAN, SZONDA - GEMIUS furcsa párok párharca

2008.11.29. 00:09 :: Field Castro

Az online marketing Rabbitja az elmúlt időben sokat foglalkozott az online piacot érintő kutatási kérdésekkel, amelyre a mai napon mondhatnám feltette a koronát egy korrekt kutatási termékeket összehasonlító elemzéssel, amelyet ide kattintva tudtok elolvasni.


Habár az elemzés elsősorban a szoftverre és annak használhatóságára tért ki és a kutatási módszerek hátterét, megbízhatóságát, hitelességét nem vizsgálta, mégis példaértékű, ahogy Rabbit bemutatta a két kutatási szolgáltatását. A postból kitűnik, hogy a GFK a Mediánnal, míg a Szonda a lengyel Gemius céggel fogott össze. Míg a másik három kutató cég ismerős lehet a piackutatók számára, addig a Gemiust talán sokkal kevesebben ismerik, ismerhetik.
 
A Gemius egy nemzetközi online kutatóintézet hazai leányvállalataként alakult meg hazánkban és mivel a műszeres online mérés piacán tevékenykedik, ezért elsősorban az online ügynökségek és média tulajdonosok találkozhattak nevével és szolgáltatásaival. Habár a Gemius honlapján online kutató cégként definiálja magát, Rabbit egy másik írásából kiderül, hogy a Gemius nemcsak kutatással, hanem AdServer szolgáltatással is megjelent a hazai piacon.
 
Mivel az online piaci mérésről keveset tudok, azért csak arról írnék, hogy kívülállóként miért is furcsák számomra a létrejött párok:
 
 
  • A Szonda Ipsos és a GFK közösen készíti és értékesíti Magyarország legnagyobb médiakutatását a Nemzeti Médiaanalízist. Az internet médium is egyben. Amennyiben a két cég közösen mérné a honlapok látogatói összetételét, az internetezők médiafogyasztási szokásait, akkor a már jól megszokott szoftverben, a hagyományos médiafogyasztási adatokkal összevetve lehetne a médiatulajdonosoknak saját portfóliójukat elemezni, az ügynökségeknek médiát tervezni és a hirdetőknek komplex hirdetési mixet készíteni. Azzal, hogy a két cég külön indul el ezen a versenyen az ügyfeleknek erről a kényelemről kell lemondaniuk.

    A két cég közül az egyik vagy, akár mindkettő nagy vesztese lehet párharcuknak, hiszen egyáltalán nem kizárt, hogy saját versenyüket azzal veszítik el, hogy ezt a versenyelőnyt lenullázva, egy „nevető harmadik”, nemzetközi online mérésekben tapasztalt cégnek segítik megnyeri az online mérési piacért folytatott versenyt (pl.: NetRatings).

 

  • A Szonda Ipsos a Gemiussal közösen indul a versenyen. Első pillanatra úgy látszik ez egy szuper párosítás. Jobban belegondolva ez inkább csak a Gemius számára hoz igazi hasznot. A Szonda Ipsos nemcsak azzal veszít, hogy régi partnerével küzd egy „számukra apró piacért”, de azzal is, hogy a Gemiust saját vállán behozza a hazai piacra. Pintér Róbert blogjából (cawi.blog.hu) tudható, hogy a Szonda Ipsos egyre nagyobb figyelmet fordít az online kutatásokra. A Gemius honlapján olvasható, hogy ők „a legnagyobb online kutatóintézet Közép-Kelet-Európában.” A Szonda így most saját versenytársa útját egyengeti a hazai piacon.

    És ez csak egyik probléma ezzel a „párkapcsolattal”. Az előbb említettem, hogy a Gemius nemcsak a mérési, de a reklámkiszolgálói piacon is elkezdte kiépíteni hadállásait. Ami önmagában ugyan nem lenne bűn, azonban semmilyen normálisan működő piac nem tud elfogadni egy olyan céget, auditálló cégként, aki egyik saját szolgáltatását – jelen esetben a reklámkiszolgálást - is méri. Egy piackutató cég legyen független a mérésben. Azt még értem, hogy a Gemiusnak ez jó, azonban az már kevésbé érthető, hogy hazánk vezető piackutató vállalata miért nem érzi saját piackutatási elveivel ellentétesnek ezt a tényt, hogy piackutatási partnere szolgáltatóként is megjelenik a magyar piacon. És mit szól ehhez a piac?

 

  • Az már „szinte biztos”, hogy a GFK és a Szonda nem fogja közösen mérni az online honlapok látogatottságát. Amennyiben a GFK-nak feltett szándéka volt belépnie az online műszeres mérési piacra, akkor nem is nagyon volt más választása, mint felkeresni a szorult helyzetben lévő Mediánt. Ha meg éppen fordítva történt és az elmúlt éveket medveálomban töltő Medián kereste fel a GFK-t, akkor is érthető, hogy a két különböző habitusú cég egymásra talált és most közösen próbálják ledolgozni az elmúlt évek semmittevésének hátrányát. Hogy mit csinált eddig, milyen stratégiában gondolkodott a Medián azt sajnos nem tudom, de a különböző blogokat, híreket olvasva az látható, hogy az elmúlt években vagy nem vette komolyan a Gemius-Szonda nászt, vagy nem tudott mit lépni az ő általuk alkotott erős párosra.

    Vajon az elvesztegetett évek hozták össze a hazai piacon versenytársként dolgozó két céget vagy a GFK olyat tud, olyan segítséget tud nyújtani a Mediánnak, amelyet a Medián nem tudott volna megcsinálni? Ezt talán csak ők tudják, az viszont már önmagában furcsa, hogy a hazai műszeres mérési piacot megteremtő és piacvezető vállalat az utolsó utáni, tenderkiírás előtti pillanatban kezdi összeszedni magát. Ebben a párosban valószínű, hogy a Medián ad be többet a közösbe és a GFK, a Szonda online dominanciájától félve, késői válaszként kezdett a Mediánnal közös szolgáltatást nyújtani. A két cég együttműködése akár még gyümölcsöző lehet, hiszen a Medián egy a piac által „elfogadott” mérési rendszerrel van jelen a piacon, míg a GFK a hagyományos média piacon rendelkezik erős bástyákkal. A választ erre a kérdésre, akkor kapjuk meg, amikor kihirdetek a tender eredményét.
 
Reméljük tisztességes verseny elé néz az online piac és a tendert eldöntő személyek tudnak, mernek tisztán szakmai, ár-érték arányt is figyelembe vevő döntést hozni. Nem lesz könnyű a dolguk, mert ezer árgus szem figyeli majd őket. Nem lesz könnyű a dolguk, mert Rabbit összehasonlításában is látható, hogy míg a wA mélyebb elemzéseket tud (kérdés van-e erre igazán szükség), addig a gIA kezelése egyszerűbb. Az, hogy ki lesz a tender győztese azt nagymértékben a tenderben megfogalmazott elvárások és igények döntik majd el. Azt viszont már most is lehet tudni, hogy az igazi győztese ennek a párharcnak az online médiapiac lesz.

Szólj hozzá!

Címkék: szonda piackutatás gfk median gemius

A bejegyzés trackback címe:

https://kutatas.blog.hu/api/trackback/id/tr54794119

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.